Jak często serwisować LS Tractor?

09-02-2024

Jak często serwisować LS Tractor?

Prace jakie wykonuje ciągnik w czasie codziennej pracy to prawdziwy test dla maszyny. Aby sprzęt mógł z powodzeniem pracować przez wiele lat niezbędny jest regularny serwis, a także odpowiednia konserwacja i przechowywanie. Tutaj znajdziesz wszystko o serwisowaniu LS Tractor w pigułce. Sprawdź, jak często powinieneś serwisować swój LS Tractor i na co konkretnie powinieneś zwrócić uwagę.

Czy wiesz że… 

Zanim nowy ciągnik zostanie dostarczony do rolnika, trafia najpierw z fabryki do dilera. Tam przed wydaniem go klientowi przeprowadzany jest tzw. przegląd zerowy, czyli inspekcja PDI (ang. pre-delivery inspection). Taka inspekcja przed dostawą zostaje najczęściej powierzona doświadczonemu mechanikowi.

Nasuwa się pytanie: dlaczego nowy ciągnik, prosto z fabryki podlega ponownej kontroli przed przekazaniem go klientowi? Otóż, transport traktora z fabryki do dilera zawsze niesie ze sobą ryzyko.

Serwis LS Tractor – co warto wiedzieć?

Kiedy ciągnik trafi już do klienta, ten powinien pamiętać o tym, że regularny serwis, właściwe przechowywanie i konserwacja wydłużają żywotność maszyn, czego efektem będzie efektowna i bezawaryjna praca.

Gdy sprzęt nie jest używany, zwłaszcza w okresie zimowym, najlepiej przechowywać go w suchych i przewiewnych miejscach np. w garażu lub pod wiatą. Nie należy zimą trzymać sprzętów rolniczych pod gołym niebem, gdzie są wystawione na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych. Złym pomysłem jest też przykrywanie ich plandekami, pod którymi zbiera się wilgoć – szkodliwa dla wielu elementów konstrukcyjnych.

Pamiętaj! Ciągnik należy kontrolować i serwisować tylko na równym i poziomym podłożu. Ponadto podczas kontroli silnik powinien być wyłączony, hamulec postojowy włączony, a osprzęt opuszczony na podłoże.

Kiedy zabrać się za serwisowanie? 

Producenci zalecają wykonywanie przeglądów w regularnych odstępach czasu, zwykle co kilkaset motogodzin. Ważna jest tu regularność, ponieważ to gwarantuje bezpieczeństwo i wydajną pracę. Taki przegląd obejmuje kontrolę układów jezdnych, silnika, układu hydraulicznego i instalacji elektrycznej. Profilaktyka uzależniona jest od intensywności użytkowania ciągnika – czyli od profilu gospodarstwa, od tego jak często jest używana oraz do jakich prac.

Profilaktyczne prace serwisowe najlepiej wykonać tuż po zakończonym sezonie, szczególnie jeśli ciągnik nie jest używany zimą. Dzięki temu, przed przystąpieniem do pracy w kolejnym sezonie, zmniejszysz ryzyko wykrycia poważniejszych usterek w ostatniej chwili. Nawet jeśli ciągnik nie jest używany zimą, warto w czasie mrozów odpalić silnik na kilka chwil. W przypadku starszych ciągników można wyjąć akumulator.

Co należy regularnie serwisować? 

Awarie zwykle są następstwem pewnych zdarzeń. Zaniedbanie niewielkiego elementu może nas kosztować uszkodzeniem całego układu, a co za tym idzie nieprzewidziane przestoje i straty finansowe gospodarstwa. Zatem – lepiej zapobiegać niż leczyć. Nawet proste wymiany filtrów potrafią znacząco wydłużyć życie naszym maszynom.  Jeśli nie zadbamy o wymianę na czas – w najlepszym wypadku spowoduje to np. dużo wyższe zużycie paliwa. W gorszych sytuacjach może prowadzić do przedwczesnego zużycia silnika, a nawet do jego unieruchomienia. Od czego w takim razie zacząć?

Stan ogólny

W ramach takiego przeglądu należałoby zacząć od tego, co widzialne gołym okiem, czyli stanu ogólnego ciągnika. A więc kontrolujemy stan lakieru, szyb, reflektorów i ogumienie. Oczywiście należy pamiętać, aby ciągnik był czysty, ponieważ warstwa błota nie pozwoli nam dostrzec ewentualnych uszkodzeń. Sprawdzamy również podłoże pod ciągnikiem, czy nie ma tam śladów ewentualnych wycieków.

Wymiana oleju

Jedną z podstawowych czynności związanych z obsługą codzienną ciągnika jest sprawdzenie poziomu oleju silnikowego. Ogromne przeciążenia, którym poddawane są silniki traktorów, mogą powodować pojawianie się mikro opiłków w oleju naszego silnika. Zadaniem filtra oleju jest ochrona, aby nie dostały się one do bloku silnika, gdzie mogłyby powodować ogromne spustoszenie. Wymianę oleju należy przeprowadzać co 200 do 250 motogodzin.

Kontrolujemy go przy zimnym silniku lub najwcześniej 5 minut po jego wyłączeniu. Zawsze dolewamy oleju takiej samej lepkości i tego samego producenta. Poziom oleju powinien mieścić w obszarze zakreskowanym wskaźnika. Silniki traktorów cechują się sporo wyższym litrażem niż auta osobowe, dzięki czemu są bardziej odporne na niedomagania związane z czystością i świeżością oleju.

W podobny sposób sprawdzamy ilość oleju w przednim moście oraz skrzyni przekładniowej. Nie wolno uruchamiać ciągnika przy zbyt niskim poziomie oleju. Brak właściwego smarowania i chłodzenia przekładni grozi bowiem przedwczesnym zużyciem lub uszkodzeniem podzespołów maszyny. Oprócz tego do czynienia mamy z koniecznością filtracji wszelkich substancji smolistych, nagaru itp.

Wymiana filtrów hydraulicznych 

Warto pomyśleć także o hydraulice, która każdego dnia pracuje pod ogromnym ciśnieniem. Zdecydowana większość traktorów współpracuje z dodatkowym oprzyrządowaniem, do czego wykorzystuje się układ hydrauliczny traktora. W związku z tym trzeba także zwrócić uwagę na poziom oleju przekładniowo-hydraulicznego w skrzyni biegów. Jeśli nie zatroszczymy się o wymianę na czas filtrów hydraulicznych – może to spowodować nieszczelności, które w końcu mogą unieruchomić sprzęt do czasu wymiany uszczelniacza. Przyjmuje się, że taki filtr powinno się wymieniać co 1000 motogodzin. Oprócz samego filtra należy oczyścić także magnetyczne podkładki filtrujące opiłki metalu.

Filtr powietrza

Kolej na układ dolotowy i filtr powietrza. Głównym zadaniem filtra jest wyłapywanie zanieczyszczeń, aby nie dostały się do silnika. W cięższych warunkach, w środowisku o dużym zapyleniu, powinniśmy oczywiście częściej czyścić filtr powietrza.

Wymiana filtra paliwa 

Im nasz pojazd jest starszy, tym problem zanieczyszczonego baku z paliwem stają się bardziej prawdopodobne. Niestety paliwo na stacjach potrafi być różnej jakości, a osady zbierają się na dnie, po dłuższym czasie zaczynają się odrywać i zapychać układ paliwowy. Całe szczęście każdy współczesny pojazd jest wyposażony w co najmniej jeden filtr paliwa, odpowiedzialny za to, aby pompa paliwowa tłoczyła tylko czyste paliwo.

Wymiany filtra paliwa dokonujemy co 400 do 500 motogodzin i dobrze jest to zrobić po zimie. Wymiana jest prosta, jednak jakakolwiek nieszczelność potrafi pogorszyć funkcjonowanie maszyny lub nawet uniemożliwić jej rozruch.

Układ chłodzenia

Bezwzględnie w czasie czynności związanych z obsługą codzienną ciągnika należy skontrolować poziom płynu chłodzącego. Sprawdzamy go na zbiorniczku wyrównawczym. Powinien mieścić się między zakresem maksimum i minimum, najlepiej w połowie. Raz na 3 lata lub po 3 tysiącach motogodzin powinno się go całkowicie wymienić.

Ważnym elementem są siatki chłodnicy. Jeśli znajdziemy na nich owady, fragment roślin lub grubą warstwę kurzu to należy je bezwzględnie usunąć. Analogicznie postępujemy w przypadku chłodnic. Utrudniony przepływ powietrza przez chłodnicę może skutkować niebezpiecznym wzrostem temperatury w układzie chłodzenia i potencjalnym uszkodzeniem silnika.

Ważne czynności serwisowe przed sezonem

Poza wyżej wymienionymi pracami serwisowymi, warto zwrócić uwagę na to, co jeszcze należy wziąć pod uwagę przygotowując się do nowego sezonu. Oto krótko w punktach, co należy wówczas zrobić:

  • Uzupełnić powłoki malarskie tam, gdzie farba uległa złuszczeniu i mogą tworzyć się ogniska korozji;
  • Sprawdzić ciśnienie w oponach;
  • Skontrolować poziom i stan płynów eksploatacyjnych;
  • Zmierzyć stopień naładowania akumulatora
  • Sprawdzić stan i poprawność działania oświetlenia.

Niesprawna instalacja elektryczna może być przyczyna trudności z odpalaniem ciągnika, które nie były używane zima. Zielono-biały nalot na przewodach idących od akumulatora do rozrusznika i od przewodu masowego do bloku silnika świadczy o słabym przewodzeniu i konieczności ich wymiany. Gdy problemy występują mimo nowego akumulatora, sprawdź rozrusznik i świece żarowe.

Codzienna obsługa LS Tractor 

W trakcie codziennego użytkowania ciągnika także powinniśmy skontrolować działanie wszystkich przełączników oraz dźwigni – zakresów wałka WOM, napędu i blokady mechanizmu różnicowego, pedał hamulca, pedał wyboru kierunku jazdy oraz hamulec ręczny. Wszelkie zaburzenia płynności ruchu dźwigni i pedałów są sygnałem ostrzegawczym, który należy skonsultować ze specjalistą.

Ważne jest także sprawdzenie oświetlenia ciągnika oraz sygnału dźwiękowego. Podczas kontroli oświetlenia pamiętamy o wszystkich rodzajach świateł. Począwszy od pozycyjnych i głównych, poprzez kierunkowskazy, stopu, a skończywszy na światłach roboczych. Podczas codziennej kontroli powinniśmy także pamiętać o zaworze przeciwpyłowym (wydechowym) znajdujący się na obudowie filtra powietrza.

Przegląd techniczny – podstawowe informacje

Oprócz bieżących usterek, awarii i części eksploatacyjnych kolejną kwestią jest, aby nie stwarzać zagrożenia dla ruchu drogowego – mowa więc o przeglądzie technicznym. Dotyczy on wszystkim pojazdów silnikowych, w tym także ciągników rolniczych. Warunki przeglądy technicznego reguluje kodeks ruchu drogowego. Zgodnie z nim ciągnik rolniczy swój pierwszy przegląd musi przejść po trzech latach od dnia rejestracji i będzie on ważny przez kolejne dwa lata. Każdy następny przegląd powinien być wykonywany co 2 lata.

Gdzie wykonuje się przegląd ciągnika rolniczego? 

Przegląd traktora wykonywany jest na specjalnych stacjach diagnostycznych. Przy czym w przypadku ciągników o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony stan techniczny ciągników sprawdza się na podstawowej stacji kontroli pojazdów. W przypadku traktorów posiadających większą masę, okresowe badanie techniczne prowadzone jest w okręgowych stacjach kontroli pojazdów.

Co podlega kontroli? 

Procedura kontroli podczas przeglądu technicznego, przebiega podobnie jak w innych pojazdach silnikowych:

  1. Kontrola tablic rejestracyjnych – czy są odpowiednio mocno zamocowane
  2. Sprawdzenie numeru VIN – czy jest on identyczny z tym, który widnieje w dowodzie rejestracyjnym pojazdu i na tabliczce znamionowej, czyli czy właściciel traktora nie próbuje oszukać stacji podstawiając na badanie cudzy traktor.
  3. Kontrola techniczna związana z prawidłowym funkcjonowaniem ciągnika. Wiąże się to z dokładnym sprawdzeniem stanu technicznego traktora. Badany jest przede wszystkim stan ogumienia, praca silnika i obecność ewentualnych wycieków. Poza tym, diagnosta ocenia również stan, wydajność i sprawność układu hamulcowego, kierowniczego i prawidłową pracę układu wydechowego. Badaniu podlega również stan zawieszenia i prawidłowe działanie oświetlenia oraz ustawienie świateł. Ponadto, przegląd traktora obejmuje również sprawdzenie, czy klakson działa w sposób prawidłowy oraz czy traktor spełnia normy toksyczności spalin.

LS Tractor – instrukcja obsługi 

Zachęcamy do dokładnego zapoznania się z instrukcją obsługi użytkowania konkretnego modelu marki LS Tractor. Zawiera ona wskazówki jak optymalnie korzystać z ciągnika, a także podpowiada jak w pełni wykorzystać jego możliwości zapewniając mu jednocześnie maksymalną żywotność oraz trwałość. Nawet jeśli maszyna jest nowa należy przestrzegać terminów przeglądu oraz wymian poszczególnych części czy olejów.

Autoryzowany serwis LS Tractor 

Oczywiście serwisowanie jest też konieczne w wypadku awarii. Podstawą do efektywnego zarządzania gospodarstwem rolnym jest sprawnie działający sprzęt rolniczy. Jeśli chcesz, aby Twój sprzęt wdzięcznie pracował w polu – skup się na wczesnych sygnałach, które Ci wysyła. Dlatego, jeśli Twój traktor daje ci sygnały, że coś jest nie tak, np. kiedy zaświeci się kontrolka – nie odwlekaj tego na później! Sprawdź to najszybciej jak tylko to możliwe.

Do dyspozycji mamy profesjonalne warsztaty naprawcze, w których dysponujemy nowoczesnymi narzędziami oraz wykwalifikowanymi pracownikami, ponieważ serwis stanowi ważny dział w naszej firmie. Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie, a każdy serwis rozpoczynamy od przeglądu i diagnostyki, dzięki czemu naprawa będzie bardziej skuteczna i efektywna. Oferujemy opiekę nad sprzętem rolniczym, dokonywanie wszelkich napraw i przeglądów związanych z ich eksploatacją. Gwarantujemy szybki i profesjonalny serwis oraz satysfakcję z wykonywanych usług.

Jeżeli z różnych przyczyn nie jesteś w stanie dotrzeć do nas z uszkodzoną maszyną, nie przejmuj się! Nasza firma zaopatrzona jest w szybki i dogodny dojazd do Klienta. Traktor.com.pl jest w stanie naprawić maszynę na miejscu u Klienta, dzięki pełnemu wyposażeniu mobilnemu. Zapoznaj się z naszą pełną ofertą serwisową na naszej stronie internetowej https://traktor.com.pl/pl/serwis.