Co to jest TUZ?
TUZ, czyli trzypunktowy układ zawieszenia to układ dźwigniowy służący do zawieszenia i mocowania narzędzi rolniczych.
Trzypunktowy układ zawieszenia współpracuje między innymi z takim sprzętem jak: maszyny uprawowe, pielęgnacyjne, czy siewne. Pozwala on znacząco zwiększyć funkcjonalność traktora i umożliwia wykonywanie różnego typu prac przy pomocy jednej maszyny.
Konstrukcja trzypunktowego układu zawieszenia opiera się na wprowadzeniu łącznika górnego i dwóch cięgien dolnych. Łącznik górny to jeden, centralny i stały punkt mocowania. Z kolei cięgna dolne (prawy i lewy) rozmieszczone są symetrycznie niżej i podłączone do podnoszącego je lub opuszczającego siłownika hydraulicznego. Cięgna znajdują się na wspólnej osi i są zamocowane do ramy ciągnika. Najprościej mówiąc, sprawne działanie TUZ zależy od układu hydraulicznego ciągnika. Montowanie osprzętu lub maszyny rolniczej do TUZ odbywa się przez doczepienie zakończeń łącznika górnego i cięgien dolnych do punktów montażowych, na których umieszczone są haki z zapadkami, za których pośrednictwem następuje połączenie.
Funkcją trzypunktowego układu zawieszenia jest możliwość łatwego i szybkiego podpięcia do traktora różnego typu narzędzi rolniczych. Między innymi: pługi, brony talerzowe, agregaty uprawne, siewniki, kosiarki, roztrząsacze, zgrabiarki.
Cztery kategorie
TUZ występuje w różnych wariantach, w zależności od mocy ciągnika. Wyróżnić można 4 kategorie:
-
- I kategorię montuje się w maszynach o mocy do 62 KM,
-
- II – w traktorach o mocy od 62 do 120 KM,
-
- III – dotyczy ciągników o mocy od 120 do 240 KM,
-
- IV – powyżej 240 i mniej niż 450 KM. W przypadku.
W ciągnikach ogrodniczych o mniejszym rozstawie osi występują też kategorie pośrednie – oznaczone literą N. Sterowanie trzypunktowym układem zawieszenia może odbywać się mechanicznie lub automatycznie. Zakres manewrowania obejmuje podnoszenie, opuszczanie oraz ruchy boczne.
Przedni TUZ – co to daje?
Typowy trzypunktowy układ zawieszenia znajduje się z tyłu, jednak możliwy jest też montaż przedni. Dzięki temu możemy wykonywać dwa zadania równocześnie (np. pod przedni TUZ podpinamy kosiarkę, pod tylny prasę, która wiąże ścięte siano).
Przedni TUZ może też pełnić dodatkową funkcję praktyczną. Na przykłaad: gdy zamontuje się do niego dodatkowy balast możliwe jest odciążenie przedniej osi ciągnika, co zapobiega jej unoszeniu się.